تاریخچه صنعت چاپ در ایران و جهان
نوشته شده توسط : اندیشه برتر

تاریخچه چاپ در جهان به اواخر قرون وسطی باز می گردد. نویسندگان و مورخان از چین به عنوان منبع و استفاده از رسانه های چاپی یاد می کنند و معتقدند این صنعت در چین از اروپای غربی سرچشمه گرفته است. مشخص نیست این صنعت چگونه اختراع شده است، اگرچه اروپایی ها آن را متعلق به خود می دانند، اما طبق داده های موجود، منشا پرینت چینی است. صنعت پرینت در ایران نزدیک به 100 سال قدمت دارد که نقطه عطفی در تاریخ ایران است.

تاریخچه صنعت چاپ در جهان

قبل از ظهور این صنعت، کتاب ها با دست کپی می شدند. در امپراتوری های روم، آتن و سایر امپراتوری ها، کتاب ها و شاهکارهای ادبی با دست نوشته می شد که منجر به انتشار نسخه های جدید شد. این روند در قرون وسطی رایج بود. همین امر باعث شده تا قیمت کتاب به قدری گران شود که مردم عادی توانایی خرید آن را نداشته باشند و عده کمی از پس خرید آن برآیند. به همین دلیل همه به شرایط کتابخوانی و استفاده از علوم مختلف دسترسی نداشتند.

در قرون وسطی، کاتبان روی پوست گاو یا گوسفند و صد سال قبل از پایان پاپیروس شارلمانی می نوشتند. گفته می شود که این کاغذ از کشورهای اسلامی به اروپا رسیده است. این سند برای اولین بار در کشورهای مدیترانه ای مرتبط با کشورهای اسلامی مشاهده شد. افراد مسلمان مهارت کاغذسازی را از افراد چینی آموخته‌اند.

تاریخچه صنعت چاپ در ایران

تاریخچه صنعت چاپ در ایران

برخی معتقدند عصر ایلخانان آغاز این صنعت در ایران بوده است، اما برخی دیگر معتقدند یهودیان فارسی زبان اولین کسانی بودند که به آن فکر کردند. در سال 1639 سه کتاب به زبان فارسی در لیدن هلند به منظور ترویج مسیحیت منتشر شد. به نظر می رسد این چاپ اولین محصول فارسی در جهان در این زمینه بوده است. بر اساس اسناد موجود، نخستین کتاب در ایران در سال 1638 توسط زابور داوود، کشیش، نویسنده و سخنور ارمنی در آبادی جلفای اصفهان منتشر شد و مشتمل بر 572 صفحه است.

اما دوره تحول در عرصه پرینتینگ و نشریاتی مانند روزنامه و کتاب از زمان قاجار و زمان عباس میرزا آغاز شد که مصادف با جنگ های ایران و روسیه بود. با حمایت عباس میرزا در سال 1233 قمری در شهر تبریز مجتمعی برای سید زین العابدین تبریزی افتتاح شد و در سال 1234 هجری قمری میرزا ابوالقاسم قائم اولین کتاب فارسی را به نام «فتح نامه» نوشت.

7 سال پس از تأسیس چاپخانه تبریز به دستور فتحعلی شاه میرزا زین العابدین برای راه اندازی مجتمعی در این شهر و انتشار کتاب به تهران رفت. موضوع این کتاب ها معمولاً اصول دینی، تاریخی، ادبی، بهداشتی و ... بود. به دلایلی لیتوگرافی پس از این صنعت اسنپ رایج شد. جعفرخان تبریزی چاپ سنگی را در سال 1240 هجری قمری به تبریز آورد. اولین کتاب چاپ سنگی قرآن توسط میرزا اسدالله در سال 1248 منتشر شد و پس از آن این نوع پرینتینگ به شهرهای دیگر راه یافت.

خدمات چاپ

امروزه استفاده از خدمات چاپ رونق بسیار زیادی پیدا کرده است. از محصولات این صنعت برای توسعه کسب و کار و تبلیغات محصولات استفاده می‌شود. اگر شما نیز به دنبال یک شرکت حرفه ای برای استفاده از این خدمات هستید، پیشنهاد ما به شما شرکت اندیشه برتر است. اندیشه برتر توانایی ارائه بالاترین کیفیت با متاسب ترین قیمت را دارد.





:: برچسب‌ها: چاپ , صنعت چاپ ,
:: بازدید از این مطلب : 124
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 26 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: